dijous, 4 de desembre de 2014

LO SOMNI






Lo somni és l'obra mestra de Bernat Metge. Metge hi explica com, poc després de sortir de la presó, se li apareix, en somnis, el rei Joan I, mort feia poc. L'obra està en prosa, dividida en quatre llibres, i es basa en el recurs clàssic del debat (entre Bernat Metge, el rei i d'altres personatges que se li vant apareixent) per introduir i desenvolupar conceptes filosòfics.
Context i objectiu
Lo somni va ser escrit l'any 1399, quan l'Humanisme acabava d'arribar a la Corona d'Aragó. Bernat Metge la va escriure tot just després de sortir de la presó, un cop absolt de l'acusació a
la qual ell i trenta-set consellers reials més havien sigut sotmesos. Segons aquella acusació, la mort de Joan I hauria sigut causada per un mal consell per part dels consellers; aquella mort tan sobtada era, des del punt de vista religiós, terrible, ja que el rei no havia rebut les atencions i les cerimònies necessàries perquè la seva ànima pogués anar al cel. Bernat Metge va escriure Lo somni com una defensa personal contra aquelles acusacions, per tal que la seva innocència quedés fora de qualsevol dubte. Un altre objectiu de l'obra era guanyar-se el favor del nou rei i la nova reina, Martí l'Humà i Maria de Luna.

Parts de l'obra
Primer llibre
Durant aquesta part, l'autor, que està tancat a la presó, rep en somnis la visita de l'ànima del rei Joan I, amb qui estableix un diàleg filosòfic i religiós sobre la immortalitat de l'ànima. Dels quatre llibres és el que més reflecteix el pensament humanista, i on es posa en dubte totes les coses, que es van argumentant racionalment.
Segon llibre
Es coneix la identitat dels dos acompanyants del rei Joan, que són els personatges de la mitologia clàssica Tirèsies i Orfeu. Aquest també és un element clarament humanista: la referència als clàssics. El rei Joan I també explica que el destí de la seva ànima no és l'infern, sinó el purgatori, on la seva ànima serà purificada per després poder anar al cel. Aquesta part és un element molt important en la defensa de la innocència de Bernat Metge.
Tercer llibre
Orfeu fa una explicació de la seva vida, per després descriure l'infern de la mateixa manera que Virgili i Dante. Tirèsies (1) fa una dura crítica contra les dones, en què usa gairebé literalment fragments traduïts d’ Il Corbaccio, de Boccaccio.
Quart llibre
Bernat Metge fa una lloança molt extensa a totes les dones, començant per l'antiguitat i estenent-se al llarg de tota la història. Para especial atenció en la reina Maria de Luna, per guanyar el seu el favor. Critica els homes i més tard comenta punt per punt els arguments contra les dones de Tirèsies. Finalment, el llibre acaba quan l'autor es desperta del seu somni.





(1) Tirèsies és un personatge mitològic, famós endeví de Tebes. La deessa Pal·las el va fer tornar cec perquè la va veure nua quan es banyava. A canvi de la ceguesa, li va ser concedida la capacitat d'endevinar el futur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada